Ismét itt az őrület, az év egyik legerősebb kampányidőszaka, a kereskedők egyik legnagyobb “ünnepe”: a Black Friday. Mégis miért tanácsoljuk Ügyfeleinknek, hogy óvatosan kezeljék a Black Friday?

A Black Friday egy mesterségesen generált akció, mely természetesen Amerikából indult hódító útjára, hiszen ott nem kis túlzással tömegeket tudtak, tudnak megmozdítani ezekkel az akciókkal. Emiatt szinte evidens volt, hogy terjeszkedni fog, és el is érte hazánkat is.

Már Magyarországon is kicsi és nagy, boldog és boldogtalan vállalkozó ugrik a Black Fridayra, és szeretné kivenni a saját részét ebből a hatalmas tortából.

Ugyanakkor egyre többen tapasztalják, hogy a Black Friday nem akkora durranás, mint várták, illetve az eredmények messze elmaradnak a vártaktól. Vajon miért?

A válasz pofonegyszerű, szinte magától értetődő, természetszerűen bekövetkező.

3 fogalommal, illetve témával kell egy kicsit jobban megismerkednünk, hogy megértsük mi zajlik a Black Friday kampányok hátterében.

Reklámzaj

Az első fogalom a reklámzaj. Ez fogalma a reklám és egyéb médiaeszközök által keltett interferencia, melynek következtében a fogyasztó nem tud kellő figyelmet szentelni az ajánlatunknak. A reklámzaj tulajdonképpen olyan, mint a piacon a valós kommunikációs zaj, csak itt nem kifejezetten a verbális zavarról van szó (leszámítva a rádió reklámokat).

A Black Friday idején a reklámzaj olyan mértékben erősödik fel, mintha a piacon minden árus egyszerre kezdene el kiabálni. Képzelheti milyen hatalmas hangzavar lenne ott?

Ehhez hasonló, mentális hangzavarban kell a Black Friday időszakában elérni a fogyasztót, ami lássuk be nem mindig egyszerű feladat, valódi kreatív tartalom nélkül szinte lehetetlen vállalkozás.

Ingerküszöb feletti kampányok

A másik fogalom az ingerküszöb feletti kampány. Hiszen hiába jutunk túl a hatalmas reklámzajon, ha az ajánlatunk nem éri el az Ügyfél ingerküszöbét, vagyis nem fogja érdekelni, amit kínálunk.

Alapvetően megfigyelhető tendencia, hogy az egyszerű árakciók már sokszor többet ártanak, mint használnak, hiszen a Vevő lassan fel sem kapja a fejét egy 30%-os kedvezményre, különösen ilyenkor Black Friday kampányok idején. Ugyanakkor azzal is tisztában kell lenni, hogy a legtöbb vállalkozó a fél karját odaadná egy 30%-os haszonkulcsért.

De ez ma már kevés. Az árakcióban az emberek ingerküszöbe valahol 40-50% körül mozog (persze erősen iparágtól függő). Ezt tisztességes kereskedői haszonkulccsal egyszerűen lehetetlen kigazdálkodni (Persze kérdés, mégis hogyan tudják ezt megtenni a multik, és néhány “tisztességes” kereskedő?).

Az ingerküszöb pedig Black Friday ideje alatt van talán a legmagasabban. Itt várja el a Vásárló leginkább, hogy eddig soha nem látott kedvezményt kapjon. Itt fontos megjegyezni, hogy ha megadjuk neki ezt a soha nem látott kedvezményt, akkor jövőre vajon milyen mértékű kedvezményt vár az Ügyfél… és utána?

Tehát Black Friday idején az árakció hosszútávon nem nyerő stratégia.

Licitalapú hirdetés

Ami a Facebook szempontjából (de persze majdnem minden hirdetési médiumra vonatkozik ez) egy harmadik nehézségi faktort tesz az egyenletbe az a licit alapú hirdetési rendszer.

A licitalapú hirdetés eléggé összetett fogalom, és külön blogbejegyzésben fogunk vele foglalkozni, de a lényege röviden, hogy a Facebook-on bár nagyon sok hirdetési lehetőség van, mégis a szám korántsem végtelen. Ez azt jelenti, hogy a Facebook nem tud végtelen számú hirdetést megjeleníteni. Ezért (erősen leegyszerűsítve) azt mondja, hogy aki a legtöbbet ad, azért, hogy kikerüljön a hirdetése, annak a cégnek a hirdetését teszi ki, így bezsebelve a legnagyobb hirdetési bevételt.

Ami miatt ez pedig különösen veszélyes ilyenkor Black Friday idején, mert, ahogy a blogbejegyzés elején is írtam, ilyenkor boldog-boldogtalan szeretne hirdetni a Facebook-on.

Egy aukción pedig minél többen vannak, annál magasabbra fogják az árat srófolni.

Black Friday jövője

Na de joggal merülhet fel a kérdés, hogy akkor miért csinálja mégis mindenki? Természetesen a válasz összetett, de az egyik legfontosabb ok, hogy úgy gondolják a legtöbben (tisztelet a kivételnek), hogy ami tavaly működött idén is fog. Persze néhány évvel ezelőtt még hatalmas durranás volt a Black Friday, de érezhetően csökken az ereje. De ezt még sokan nem látják, vagy nem akarják látni.

Valójában ugye, minden csoda 3 napig tart… Véleményem szerint a Black Friday jelenleg túlértékelt, és nem megfelelő kezelés esetén nem aranybánya, de akár még veszteséget is termelhet egy nem jól kivitelezett kampány.

Természetesen nem mondom azt, hogy a Black Friday meg fog szűnni. De jelenleg túlértékelt (különösen hazánkban), és hamarosan be fog állni egy olyan egyensúlyi állapotba, ahol kevesebben használják és ezáltal a kisebb létszám hatására a reklámzaj csökken, valószínűleg az ingerküszöb is lejjebb kerül ezáltal és természetesen a licit alapú hirdetések is olcsóbbak lesznek.

Azt látjuk, hogy mint ahogy a termékeknél megfigyelhető egyfajta termékéletpálya, hasonló figyelhető meg a kampányok esetén is.

Néhány éve, évtizede hatalmas volt a nyüzsgés a Valentin nap körül. Most a Black Friday van soron, de már látszódik például a Cyber Monday térhódítása is. Jelenleg a Black Friday a Fejős tehén, de hamarosan elérkezik számára a “kutya időszak”.

Mit javaslunk Ügyfeleinknek?

Természetesen nem mondjuk, hogy mindenki messziről kerülje a Fekete Pénteket. Megfelelő stratégiával és kreatív kampányokkal szép eredményeket lehet elérni. Ugyanakkor mi azt szoktuk javasolni Ügyfeleinknek, hogy ne menjünk a tömeggel! Alapvetően mi azt valljuk, hogy amit a tömeg csinál az nem biztos hogy a legjobb (és persze Cialdini óta tudjuk, hogy a nyájhatás mindannyiunkban benne van).

Azt szoktuk javasolni, hogy ha lehet akkor irányítsuk magunkra a figyelmet, mikor a legalacsonyabb a reklámzaj, ezáltal a legolcsóbbak a hirdetési költségek, és a legalacsonyabban van az Ügyfelek ingerküszöbe.

Találjuk ki, és csináljuk meg a saját “Fekete péntekünket” és abba tegyünk bele apait-anyait. A siker pedig garantált lesz!

Nem hiszi? Legyen Ügyfelünk és próbálja ki!

https://oldalkezeles.hu

Share This

A honlap további használatával Ön elfogadja a Sütik használatát (szinte minden weboldalon vannak Sütik) További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás